Vezzess, hogy követhessenek!

Az emberek olyan vezetőt akarnak követni, akiről elhiszik, hogy tudja, hova akar menni.

Képzeld el, hogy repülőgépen ültök a szeretteiddel és a legjobb barátaiddal. Épp most indulnátok életetek legfantasztikusabb nyaralására. A gép már a kifutón áll, a motorok pörögnek, de az idő csak múlik és ti csak álltok egyhelyben.

Majd egyszer csak kijön a pilóta a fülkéből és elmondja az utasoknak, hogy ő nagyon jól ismeri ezt a géptípust, remekül tud fel- és leszállni vele, nagyon-nagy rutinja is van, épp csak a navigáció nem működik most és nem tudja, merre is repüljön pontosan. De sebaj, ti ne féljetek, majd fentről figyeli a tájat, és ahol tetszik ott majd leszálltok…

Szeretnél ezen a gépen utazni?
Ha nincs egyértelmű cél meghatározva, akkor nem tudod eldönteni, hogy ezzel a géppel akartok-e utazni, ugye?

Ugyanez a helyzet a bemutatóddal. Ha a jelöltnek fogalma sincs, hogy mi a te célod, miért vágtál bele ebbe az üzletbe, mit akarsz megvalósítani, akkor honnan tudhatná, hogy az ő céljai illeszkednek-e a te céljaiddal? Miért csatlakozzon hozzád, miért akarjon veled tartani ezen az úton?

Pl. sokan nem értik, hogyan lett Donald Trump az USA elnöke. Viszonylag kevesen gondolják, hogy sziporkázó intelligenciájának, mély bölcsességének, rendkívüli sármjának és barátságos viselkedésének köszönheti, hogy fél Amerika rá szavazott. Viszont egyértelműen megfogalmazta, hova akar eljutni, mi a célja: „Make America great again!” azaz „Tegyük újra nagyszerűvé Amerikát!” Amerikai választóként könnyű azonosulni egy ilyen céllal? Vajon hány választó ellenezne egy így kitűzött célt? Milyen érveket lehet felhozni mellette? Érted már, miért szavaztak rá ilyen sokan?

A történelem egyik leghíresebb hajósa, Kolumbusz Kristóf sem arra toborozta a matrózokat, hogy „majd hajókázunk valamerre, és előbb-utóbb csak találunk valami jó helyet” hanem a „mindig nyugatnak hajózva, a tenger felől megtalálom Indiát”. Világos üzenetet adott át már az indulás előtt.

Halottad már a bemutató végén azt, hogy „ezt még át kell gondolnom”? Hülyén hangzik, nem igaz? Mit kell átgondolni azon, hogy járjuk végig a szeretteinkkel a balkancslistánkat, éljünk luxusban, fizessünk kevesebbet másoknál, sőt kapjunk pénzt azért, hogy ezt csináljuk és megmutatjuk a barátainknak, hogy milyen jó nekünk?

A jelöltek egyáltalán nem ezen akarnak gondolkozni. Azt akarják átgondolni, hogy „ezzel az emberrel érdemes-e nekivágnom”. És ha nem érzik, hogy te pontosan tudod, hova mész, akkor minek tartsanak veled?

Meg kell fogalmaznod a bemutatód során a célodat. Ami soha nem lehet pénzösszeg! Ha a bemutatón pl. azt mondanád, hogy a te célod havi egymillió forint jövedelem, azok a potenciális ászok, akik már most többet keresnek ennél, biztosan nem akarnak hozzád csatlakozni, igaz? Pedig pont ilyen sikeres, befolyásos és eredményorientált embereket keresel, ugyebár…

De azt is tudjuk, hogy a legtöbb sok pénzt kereső embernek nincs elég szabadideje. Még a bankigazgatóknak és a cégvezetőknek is hétfőn reggel megszólal a vekker, aminek a hangját biztosan nem kedvelik. Mi lenne, ha azt mondanád, hogy te ezzel az üzlettel el akarod érni azt az életszínvonalat, hogy ne kelljen soha többé vekker hangjára ébredni és mindig legyen idő a családra, és addig nem nyugszol, amíg 10.000 embernek nem segítettél ebben?

Azzal, hogy kimondod a célodat, elkötelezed magad. Figyeld meg önmagadon, hogy a célod kimondása utáni pillanatokban mennyivel könnyebben szólítasz meg új jelölteket! Ha világos a célod, már nem is kell azon morfondíroznod, hogy vajon mit gondol rólad a másik…

Vezető akarsz lenni? Vezető abból lesz, akit mások hajlandóak követni. Olyan célt kell mutatnod az embereknek, amit szívesen követnek. És olyan határozottan kell kiállnod eléjük, hogy el is higgyék, te velük vagy nélkülük, de odajutsz! És akkor máris veled akarnak tartani…